SEO - nutné "zlo" nebo zbytečnost?

Povídání o SEO (z anglického Search Engine Optimization - optimalizace pro vyhledávače) je na několik knížek nebo mnoho stránek na internetových debatách. Vzhledem k tomu, že se ale často setkávám s názorem "Nic mi to nepřinese, protože přes web stejně neprodáváme", případně "Na náš klíčový produkt Nehořlavé knoty ke svíčkám jsme ve vyhledávači první, takže žádné SEO nepotřebujeme" jsem se rozhodl sem dát pár postřehů, které mi v poslední době utkvěly v paměti i s několika odkazy:
- SEO se nedá zapnout - článek o tom že SEO se zkrátka nedá zapnout, udělat hned, superlevně a napořád... Někde jsem četl (mimo tento článek) pěkné přirovnání: SEO je jako benzín, který lijete do auta aby jelo - bez něj můžete mít překrásné auto ale ostatní s těmi ošklivějšími auty dojedou dále, budou-li lít pravidelně, rozumně, raději méně a častěji.
- SEO nepotřebuji - jsem první! Komentář: Jste první na správné klíčové výrazy? Co když jste první, ale nikdo Vás nehledá? Máte výstupy z analytických nástrojů? A hlavně - statistika a analytika je základ ale ve finále by mělo být rozhodující: Máte (díky správně nastavenému webu) výsledky?
- SEO je drahé aneb "kolik stojí SEO" - stejná otázka, jako když se někdo zeptá "kolik stojí auto"? Spousta SEO "šamanů" nabídne "SEO" zdarma a zaplatíte, když vyděláte. Dobrá cesta, nic nestojí, v 99% nic nepřinese ale třeba budete ten stý... Ano, vždy to něco stojí a kdo umí říct rychle kolik, je většinou amatér, pokud ne přímo diletant (je v tom rozdíl?).
- Zaplatil jsem si podle referencí dobrou firmu a nic :-( K tomu lze jen říci: Nečekejte výsledky ihned! Opravdu dobrá firma si pro kvalitní SEO udělá analýzu klíčových slov, naplánuje např. psaní článků na odborných fórech, po provedených on-page úpravách a vytvoření nových produktových stránek přeindexuje celý web, sežene pár opravdu kvalitních zpětných odkazů a sleduje na profesionálních nástrojích, co se dějě. A po nějakém čase vyhodnotí co se povedlo a pokračuje v tom a co se nepovedlo vyřadí a zkusí něco nového. Ano, je to občas styl "pokus a omyl". Není to zcela exaktní věda a kdo nic nedělá, nic nezkazí... Vhodné je v tomto směru si zmapovat stav před aktivitami SEO - pozice na požadovaná klíčová slova, která vyplynula z analýzy. A průběžně sledovat....
Celkově mi to všechno připomíná jednu glosu z knihy Na bojišti podnikání od Swee Lip Queka, kterou jsem si koupil někdy v devadesátých letech minulého tisíciletí a vztahuje se nejen na SEO ale na podnikání všeobecně. Přijde mi sice trochu jako "já mám patent na rozum" ale pro tuto oblast se myslím docela hodí:
Nemusíte to tak dělat, koneckonců vítězstvní není povinné!
PS: A technická na závěr: Kdo nabízí SEO optimalizaci (čili podle překladu Optimalizaci optimalizace...) je ............
Přidat komentář