Ivan Vovk
Drobečková navigace

Úvod > Blog

Blog


Štítky:


Novější 1

HTTP x HTTPS

Datum konání: 1. 9. 2018

HTTP x HTTPS

Jak už jsem několikrát avizoval, převod webu na zabezpečený protokol by měl být naprosto jasnou volbou. Jak je na více místech již upozorňováno Google bude od července 2018 weby bez https označovat jako nedůvěryhodné.

Nyní Google upozorňuje, že půjde ještě dál respektive upřesňuje, jak bude nadále s tímto nastavením zacházet. Vyšel o tomto zajímavý článek zde: https://www.searchenginejournal.com/chrome-browser-https/253801/

A co to znamená stručně a jasně přeloženo?

  • Chrome přestane zobrazovat zelenou ikonu pro zabezpečené webové stránky. Důvodem tohoto rozhodnutí je, že HTTPS by měl být považován za výchozí stav webové stránky. Očekávání uživatelů by měla být, že stránka je bezpečná. Proto má smysl, že varování by mělo být vyhrazeno pro nebezpečnou situaci, nikoliv pro bezpečnou situaci.
  • První fáze začne v září roku 2018, kdy Chrome přestane zobrazovat zelenou ikonu "zabezpečené spojení" pro bezpečné webové stránky.
  • Poté v říjnu 2018 začne Chrome upozorňovat uživatele na všechny nezabezpečené weby. Varování bude ve formě výrazné červené ikony. Začátek tohoto je navíc Googlem avizován už od července 2018, takže tam teprve uvidíme, jak to ve skutečnosti bude.
  • Vzhledem k tomu, že Googel Chrome je dominantním prohlížečem se očekává, že ho budou následovat i další prohlížeče. Koneckonců např. Firefox je již nyní "přísnější" než Google...

chrome-https

Máte ještě nějaký důvod, proč to odkládat?


Autor: Google Publikováno 9. 6. 2018 19:54
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Podvodníci nabízí falešné ochranné známky

Datum konání: 23. 6. 2017

Podvodníci nabízí falešné ochranné známky

Pozor§ Už nestačí akce typu "osvědčená firma" nebo "spolehlivá firma", kdy si za 2 tisíce nebo i zadarmo koupíte bezcenný certifikát a přenecháte těmto společnostem práva nakládat s vašimi kontakty.

Mnohdy se setkávám s přístupem firem a společností ve stylu "8000 za copywriting je moc, výstupy nevidím....", nebo ještě lépe "online marketing neřeším, máme plno zakázek...." A přitom jsou společnosti, které opravdu jsou schopny toto realizovat: http://ekonomika.idnes.cz/podvody-registracni-ochranne-znamky-indab-upv-fqq-/ekonomika.aspx?c=A170623_112154_ekonomika_fih

A spousta podobných příkladů - Mediatel, katalogy, když se nezapíšete,nebudete na internetu vůbec vidět, za 4 tisíce Vás posuneme na první stránku vyhledávání, poskytneme Vám osvědčení, že jste nejlepší! Zkusme používat zdravý rozum, ověřujme si podobné firmy a nechte si poradit od vašich správců marketingových aktivit.

Dává Vám to smysl?


Publikováno 23. 6. 2017 23:12
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Nový e-shop

Datum konání: 7. 3. 2017

Nový e-shop

Čerstvě jsme minulý týden spustili nový e-shop na strojové vyšívání - https://www.janpavek.com/ . Kromě několika ne zcela obvyklých technických a grafických řešení musím říct, že jako obvykle je to nejen o technických a všeobecně odborných záležitostech ale úspěch vždy záleží také na majiteli a tomu, jak s webem a e-shopem následně zachází. V tomto případě to vypdá, že o obchodní úspěch e-shopu bychom nemuseli mít strach. Mimo jiné jsme mu šli naproti kvalitně provedenou předvýrobní analýzou a také poměrně rozsáhlým copywritingem.

Web je zároveň na https, což by měl být u e-shopu prakticky již standard potřebný nejen kvůli bezpečnosti ale i pro běžné SEO. A koneckonců https neublíží ani běžné firemní prezentaci....

Jan Pávek


Publikováno 7. 3. 2017 20:46
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

HTTP je mrtvé, ať žije HTTPS ?

Datum konání: 9. 12. 2016

Http nebo https?

Podle vyjádření společnosti Google, začne jejich prohlížeč Chrome (aktuálně dominantní ve světě prohlížečů) označovat ne-https připojení červenou výstrahou jako „not secure“. Co to může znamenta v praxi?

Co se týká webů, které nenabízejí žádnou uživatelskou sekci, přihlašování nebo něco ke stažení pod jménem a heslem tak tam se prakticky nic nezmění, tedy z hlediska bezpečnosti. Nic nezadáváte, jen prohlížíte. Na druhou stranu na uživatele zřejmě bude vedle adresního řádku místo zeleného zámku blikat červené upozornění: not secure. Jak může vypadat toto upozornění v adresním řádku se můžete podívat na obrázku:

not-secure.jpg

Ruku na srdce - většina nezkušených uživatelů může už z tohoto znejistět, i když o žádné nebezpečí jít nemusí. A radši pomaže pryč. Časem se sice povědomí o tom, co to ve skutečnosti znamená více rozšíří, to už ovšem s ohledem na konkurenci, která https mít bude může být pozdě.

No a co se týká webů s uživatelskou sekcí, s možností přihlášení, tam kde něco objednávám, kde se hlásím k nějakému vlastnímu nebo sdílenému obsahu svým jménem a heslem tam je to už naprosto jasné. Pokud uvidíte takový web nehlásit se, nelogovat, nezakládat účet!

A pokud patříte mezi naše zákazníky a nemáte dosud web na https protokolu dejte mi vědět. Něco s tím uděláme :-) A to i v případě, že žádnou uživatelskou sekci nemáte, ale chcete jen u adresního řádku mít zelenou....

https


Publikováno 9. 12. 2016 17:26
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Seznam zvedá váhu kvality stránky nad relevanci

Datum konání: 30. 10. 2016

Seznam zvedá váhu kvality stránky nad relevanci

Převzato z http://404m.com/2016/10/28/seznam-zveda-vahu-kvality-stranky-nad-relevanci/

Asi není třeba citovat celý článek, nicméně základní výstupy jsou natolik závažné, že neuškodí je vypíchnout:

seznamCo si Seznam představuje pod pojmem kvalita?

  • stránka dobře plní svůj účel
  • obsah je snadno dosažitelný a přehledně organizovaný
  • obsah je originální
  • obsah je odborný a důvěryhodný; je zřejmé, kdo ho vytvořil
  • lze zjistit, kdo web provozuje; je možné ho kontaktovat
  • web má dobrou pověst

Ne, že by to bylo něco zásadně objevitelského, Goole to podobně prezentuje už dávno. nicméně Seznam jako stále ještě významný hráč ve vyhledáván na českém trhu toto doposud nijak nezohledňoval. A co to znamená v praxi?? Jednoduché a základn věci:

  • Vaše stránka se odteď musí líbit nejen robotovi, ale také lidem, kteří podobných stránek vidí desítky za den.
  • Důležitá bude také "vizuální důvěryhodnost"
  • Výrazně více bude záležet na jasný, jednoduchý, vzdušný a funkční design, o mobilnosti už asi nemá ani cenu mluvit.

Taže si zde dovolím připomenout a zároveň parafrázovat jednu poučku dr. Edwardse Deminga (průkopníka metody řízení úplné kvality):

Nemusíte se tak chovat (přizpůsobovat svůj firemní web). Koneckonců, vítězství není povinné.


Publikováno 30. 10. 2016 20:17
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Co čeká weby ve vyhledávání Google a Seznam

Datum konání: 22. 10. 2016

Co čeká weby ve vyhledávání Google a Seznam?

Zdroje:

Jak se píše vůkol ve světě SEO a příbuzných oblastí: Jedná se možná koncepčně o největší změnu vhistorii hledání na Google.

mobilní web

Jedná se o to, že Google již zcela jasně avizoval, že je víceméně připraven nasadit nový index, který bude nejen evidovat  jenom weby optimalizované pro mobily a tablety, ale tento index bude mít i větší prioritu.

Z tohoto plyne jeden velice důležitý faktor. Za prvé to, že ti, co nebudou mít mobilní verzi webu pomalu odejdou do propadliště webových dějin. Ale to už také nemusí stačit. Výhodu by mohly mít ty weby, kde bude nabízen jiný obsah pro desktopovou verzia jiný pro mobilní. A vypadá to, že řečeno slovy Járy Cimrmana - můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat…

A nutno dodat, že podle zpráv z kuloáru se Seznam k něčemu podobnému nechystá....


Publikováno 22. 10. 2016 22:33
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Školní weby

Datum konání: 4. 9. 2016

Školní weby

Střední průmyslová škola stavební PardubiceNějak se nám to přes prázdniny sešlo (opravdu ale jen náhodou) a koncem srpna jsme v Královéhradeckém a Pardubickém kraji dofinišovali s výrobou hend několika školních webů. A protože se domnívám, že zaslouží samostatnou kategorii v referencích, udělal jsem ji - http://www.ivanvovk.cz/vyroba-webu-reference/skolni-weby

Mimoto také na základě přání organizátorů Schoolwebu (soutěž webů základních a středních škol) napsala kolegyně velice zajímavý článek o tom, jak zadat výrobu školního webu - platí i obecně pro firmy i obce. A nejen o tom se také můžete seznámit na záznamech z konference konané u příložitosti předávání cen vítězů Schoolwebu 2016.


Publikováno 4. 9. 2016 16:03
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Jste lepší než Seznam?

Datum konání: 7. 6. 2016

Nový test společnosti Google pro změření rychlosti webových stránek a jejich kompatibility s mobilními zařízeními

Včera vyšel na Marketing Journalu zajímavý článek s odkazem na test pro měření rychlosti webů jak na mobilu tak i na desktopu a také jejich kompatibility s mobilními zařízeními. Po vzkoušení na webech několika svých zákazníků, kde test na kompatibilitu dopadl vždy dobře ale rychlost převážně u mobilů celkem nic moc mě napaadlo otestovat nezjznámější český portál Seznam. Výsledek mě uspokojil:

test Seznam

Nízké skóre zobrazování na mobilech u Seznamu je samozřejmě dáno velkým množstvím informací a částečně také menší optimalizací stránky na data. Víceméně konkurenční portál Idnes se o své mobilní zákazníky stará přeci jen lépe, což znám i z vlastní praxe, kdy si u snídaně na mobilu čtu zprávy z těchto 2 portálů:

idnes

A jak jste na tom s Vaším webem Vy? Jste lepší než Seznam nebo Idnes? Koneckonců i na tomto závisí ochota návštěvníků na vašem webu zůstat a procházet ho, udělat objednávku nebo přijet na Vaši akci.... Otestovat si můžete na adrese https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ . A pro zajímavost skóre tohoto webu:

vovk

Čili pořadi: Idnes 236 bodů, tento web druhé místo za 233 bodů a Seznam třetí - 215 bodů. Dobrý, ne?


Autor: Ivan Vovk a Google Publikováno 7. 6. 2016 10:36

Google aktualizoval Webmaster Guidelines

Datum konání: 3. 2. 2016

Google aktualizoval Webmaster Guidelines

Zde si dovolím citovat některé (podle mě nejdůležitější) bloky z článku Lukáše Palkoviče "Google aktualizoval Webmaster Guidelines. Všimli jste si?", kterým porozumí snad každý a jsou velice důležité v oblasti SEO - čili pro umísťování webu ve vyhledávání, v tomto případě Googlu:

Mobilní web považuje Google za samozřejmost. Pokud ho ještě nemáte, už včera bylo pozdě a rychle si mobilní verzi svých stránek pořiďte.
Internímu prolinkování webu přikládá Google i nadále vysokou váhu!
Google nemá rád hlemýždě. Zato je mu sympatická rychlost. Svižně svištící stránky hodnotí Google příznivěji. 
Neskrývejte na stránkách obsah! Skrytý obsah bude Google považovat za méně důležitý a bude mu snižovat váhu.  

Potřebujete změřit rychlost Vašeho webu nebo zjistit, jak jste na tom s celkovým prolinkováním interním i externím? Dejete vědět :-)


Autor: Ivan Vovk, Publikováno 3. 2. 2016 12:12
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Proč (ne)používat open-source systémy?

Často mi moji potencionální zákazníci při zmínce o měsíčních servisních poplatcích, které obsahují mimo jiné i licenci našeho vlastního redakčního systému IPO argumentují celkem logickým názorem  - Wordpress, Drupal nebo Joomla jsou "zadarmo", nebudu platit nic měsíčně, občas něco ad hoc na úpravu. A můžu si to kdykoli sbalit a odnést kamkoli. Schopný obchodník jistě najde správné argumenty k podpoře vlastního redakčního sytému :-) ale vzhledem k tomu, že nejde ani tak o argumenty ale praktické příklady dovolil bych si odkázat na (trochu starší) článek Honzy Malého z prosince 2013 - Proč nepoužívat Drupal nebo Wordpress pro firemní web

A protože je článek přeci jen trochu odborně zaměřen dovolím si "vykrást" z něj přehlednou tabulku (snad se za to na mě autor nebude zlobit, když ho cituji...) o výhodách a nevýhodách licencovaného redakčního systému:

Srovnávací tabulka

nejlepší možnost je na každém řádku zvýrazněna.

  Joomla, Wordpress, Drupal
- vlastní grafika
Joomla, Wordpress, Drupal
- profi šablona
Vlastní CMS
- vlastní grafika 1)
licenční poplatky vybrané pluginy + práce grafika vybrané pluginy + profi šablona licence systému + práce grafika
instalace středně složitá snadná snadná
nastavení středně složité středně složité snadné
modifikovatelnost vyšší nižší až střední velmi vysoká
implementace grafiky složitá není nutná průměrně složitá
pozdější rozšiřování středně složité složité jednoduché
náhodné problémy za provozu
(aktualizace, bezpečnost)
vysoké riziko vysoké riziko nízké riziko
pozdější vývoj jinou firmou / developerem možný možný obtížný
dostupnost kódu cizím útočníkům vysoká vysoká obvykle velmi nízká
nároky na server vysoké nejvyšší 2) nízké
 

1) jde o typický zákaznický systém správy obsahu
2) profi šablony obvykle nabízí více možností, než je aktuálně třeba, díky čemuž je kód robustnější a provoz pomalejší

Je to samozřejmě subjektivní vyjádření, které vychází z pozice autora (se kterým se ztotožňuji) nicméně jedna otázka - dává Vám to smysl?


Publikováno 23. 1. 2016 19:29
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Novější 1