Ivan Vovk
Drobečková navigace

Úvod > Blog

Blog


Analýza klíčových slov podruhé

Datum konání: 16. 12. 2015

Analýza klíčových slov podruhé

Nedávno se mi jeden potencionální zákazník pochlubil, že nepotřebuje žádnou optimalizaci, protože na výraz "svíčkové knoty" (nebo tak nějak to bylo...) vybíhá na první stránce přirozeného vyhledávání jak Google, tak i Seznamu. To je sice pěkné, ale počet lidí, kteří hledají tento výraz se limitně blíží nule - na Seznamu měsíční průměr 24, Google statistiku vůbec nezaznamenal.

Hledanost výrazu "svíčkové knoty" na SeznamuProto je mnohem lepší být vidět na slova či výrazy, která lidi hledají? A která to tedy doopravdy jsou??

K tomu právě slouží klasifikační analýza klíčových slov:

Na začátku třídíme klíčová slova související s vaším oborem, až nám zůstanou výrazy, které jsou pro úspěch vašeho webu nejdůležitější. Klasifikační analýza má 4 části:

1.  Sestavení klíčových slov
Nejprve vytvoříme seznam všech výrazů a slovních spojení, která se týkají vašeho podnikání. Pracujeme i se stovkami a někdy dokonce tisíci slov.  

2.  Nejvíce hledaná slova
Pak zjistíme, které z těchto termínů lidé hledají na Googlu a Seznamu nejvíce, a která naopak ne. Výsledek mnohdy bývá úplně jiný, než byste čekali.

3.  Rozdělení do skupin
Klíčová slova, která jsou nejvíce frekventovaná, pak rozdělíme do kategorií.  
Příklad: U prodejce kabelek* by mohly tyto skupiny vypadat takto:  

  • Kabelky podle značek - v této skupině mohou být klíčová slova jako kabelky Guess, kabelky Desigual nebo třeba kabelky Michael Kors atd.
  • Kabelky podle materiálu - kožené, koženkové, textilní kabelky  
  • Kabelky podle ceny - levné nebo luxusní kabelky, kabelky ve slevě

Další kategorie, např. kabelky podle účelu (do společnosti, pro volný čas, do práce), způsobu nošení (přes rameno, do ruky), podle barev atd.
 
4.  Nejvíce hledané skupiny
Nyní se opět zaměříme na chování potenciálního zákazníka a zjistíme, podle čeho váš produkt nejčastěji hledá. Díky tomu pak určíme, které z vytypovaných kategorií budou pro úspěch vašeho webu nejdůležitější.   

*Pozn.: Veškerá data o kabelkách, která zde používáme, jsou pouze hypotetická.

Část jinak osmistránkového dokumentu týkající se hledanosti

Hledanost klíčových slov

Zajímá Vás jak si stojí Váš web? Zeptejte se....


Autor: Ivan Vovk Publikováno 16. 12. 2015 12:52
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Přístupnost webu - zbytečný luxus?

Datum konání: 28. 10. 2015

Přístupnost webu

čtecí zařízení u počítačeNejdříve o tom, co je vlastně přístupný web: Za přístupný web lze dnes považovat takový web, který bude návštěvník s těžkým zdravotním postižením schopen i přes svůj zdravotní handicap, za pomoci prostředků, které má k dispozici, a způsobem, který mu vyhovuje, efektivně používat a dosáhnout svého cíle.

Přístupnost není jen otázkou několika málo hendikepovaných uživatelů. Je to jedna ze základních věcí, na něž by měl dobrý tvůrce či majitel webu dbát. Pro weby veřejné správy je přístupnost dokonce daná zákonem.

A jak poznáte, že je Váš web přístupný? Velice těžko! Respektive je několik cest, jak to zjistit:

1) Uživatelské testování

Je nejpřesnější ale také nejnákladnější. Necháte procházet svůj web několika lidmi s rozdílným stupněm postižení. Od nich pak získáte zpětnou vazbu, co je špatně, co se nedá přečíst, kam se na vašem webu nedostanou či jaké dokumenty si prostě nepřečtou. Je to velice náročné na čas a přípravu a tudíž i finančně nákladné.

2) Testování na zkladě některých technických nástrojů a zkušeností webmastera.

Není tolik objektivní ale také není třeba pro začátek vkládat nějaké výrazné investice. A základní a největší chyby v přístupnosti odhalí také.

Máte zájem zdarma zjistit největší chyby v přístupnosti vašeho webu? Kontaktujte mě ohledně nezávazné konzultace na toto téma, nebo mi jednoduše zašlete doménu (adresu) Vašeho webu a já se pokusím tyto chyby nalézt a doporučit Vám řešení.

A na závěr (slušňáci prominou) - jedno vzdělávací video, opravdu stojí za shlédnutí


Autor: Ivan Vovk Publikováno 28. 10. 2015 22:37
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

SEO - nutné "zlo" nebo zbytečnost?

Datum konání: 12. 10. 2015

SEO - nutné "zlo" nebo zbytečnost?

SEO _optimalizace pro vyhledávače

Povídání o SEO (z anglického Search Engine Optimization - optimalizace pro vyhledávače) je na několik knížek nebo mnoho stránek na internetových debatách. Vzhledem k tomu, že se ale často setkávám s názorem "Nic mi to nepřinese, protože přes web stejně neprodáváme", případně "Na náš klíčový produkt Nehořlavé knoty ke svíčkám jsme ve vyhledávači první, takže žádné SEO nepotřebujeme" jsem se rozhodl sem dát pár postřehů, které mi v poslední době utkvěly v paměti i s několika odkazy:

  • SEO se nedá zapnout - článek o tom že SEO se zkrátka nedá zapnout, udělat hned, superlevně a napořád... Někde jsem četl (mimo tento článek) pěkné přirovnání: SEO je jako benzín, který lijete do auta aby jelo - bez něj můžete mít překrásné auto ale ostatní s těmi ošklivějšími auty dojedou dále, budou-li lít pravidelně, rozumně, raději méně a častěji.
  • SEO nepotřebuji - jsem první! Komentář: Jste první na správné klíčové výrazy? Co když jste první, ale nikdo Vás nehledá? Máte výstupy z analytických nástrojů? A hlavně - statistika a analytika je základ ale ve finále by mělo být rozhodující: Máte (díky správně nastavenému webu) výsledky?
  • SEO je drahé aneb "kolik stojí SEO" - stejná otázka, jako když se někdo zeptá "kolik stojí auto"? Spousta SEO "šamanů" nabídne "SEO" zdarma a zaplatíte, když vyděláte. Dobrá cesta, nic nestojí, v 99% nic nepřinese ale třeba budete ten stý... Ano, vždy to něco stojí a kdo umí říct rychle kolik, je většinou amatér, pokud ne přímo diletant (je v tom rozdíl?).
  • Zaplatil jsem si podle referencí dobrou firmu a nic :-( K tomu lze jen říci: Nečekejte výsledky ihned! Opravdu dobrá firma si pro kvalitní SEO udělá analýzu klíčových slov, naplánuje např. psaní článků na odborných fórech, po provedených on-page úpravách a vytvoření nových produktových stránek přeindexuje celý web, sežene pár opravdu kvalitních zpětných odkazů a sleduje na profesionálních nástrojích, co se dějě. A po nějakém čase vyhodnotí co se povedlo a pokračuje v tom a co se nepovedlo vyřadí a zkusí něco nového. Ano, je to občas styl "pokus a omyl". Není to zcela exaktní věda a kdo nic nedělá, nic nezkazí... Vhodné je v tomto směru si zmapovat stav před aktivitami SEO - pozice na požadovaná klíčová slova, která vyplynula z analýzy. A průběžně sledovat....

Celkově mi to všechno připomíná jednu glosu z knihy Na bojišti podnikání od Swee Lip Queka, kterou jsem si koupil někdy v devadesátých letech minulého tisíciletí a vztahuje se nejen na SEO ale na podnikání všeobecně. Přijde mi sice trochu jako "já mám patent na rozum" ale pro tuto oblast se myslím docela hodí:

Nemusíte to tak dělat, koneckonců vítězstvní není povinné!

PS: A technická na závěr: Kdo nabízí SEO optimalizaci (čili podle překladu Optimalizaci optimalizace...) je ............


Autor: více autorů :-) Publikováno 12. 10. 2015 21:22
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Google Analytics a jak na něj jednoduše.

Datum konání: 8. 9. 2015

Přehled přístupů z mobilních zařízení po provedeném redesignu. Míra opuštění z mobilu je na příznívých 34%, míra opuštění na desktopu díky jednoduchosti webu na neuvěřitelných 13,69%Google Analytics je vynikající nástroj (a zadarmo) pro analýzu přístupů na web. Ale kdo se v něm má vyznat! Jen co otevřu úvodní stránku, už se na mě dívá: Návštěvy, Uživatelé, Počet stránek na 1 návštěvu, % nových návštěv... A to je jen úvod! Samozřejmě je vhodné chtít od dodavatele technického řešení vysvětlení, případně zasílání reportů, ale je dobré mít alespoň trochu představu, co je pro mě důležité a na co se zaměřit.

To je ale hlavně u každého firemního webu různé, závisí to na typu podnikání, co je cílem webu, co od toho očekávám a pod. Nicméně některé faktory jsou podle mě důležité napříč oborovým spektrem webů:

Míra okamžitého opuštění - je procentuální podíl návštěv jen jedné stránky (tj. návštěv, při kterých uživatel opustil web už na vstupní stránce, aniž by uskutečnil nějakou interakci). Nad 50% je rozhodně k zamyšlení, zda se nevěnovat novému designu webu. Víc jak polovina lidí Vám prostě odejde z první stránky, nejčastěji proto, že se jim nelíbí nebo se na ni neorientují. Vše pod 35% je "prostě slušnej oddíl"

Přístupy z mobilních zařízení - někde se zatím pohybují do 10 procent a tak není akutní to řešit, nad 15% určitě stojí za to nad responzivním redesignem uvažovat. Máte nad 30% a nemáte responzivní web? V Japonsku se tomu říkalo Harakiri. Podle dochovaných zpráv nikdo nepřežil...

Akvizice - Veškerá návštěvnost - Zdroj/médium - jeden z nejdůležitějších parametrů. Ideální je, pokud zde návštěvy z organického vyhledávání tvoří nadpoloviční počet celkových přístupů. Pokud ne uvažujte o optimalizaci webu. Návštěvnost se dá také v tomto směru zvýšit PPC kampaní, ale v tomto přehledu hned uvidíte, že PPC má vždy výrazně vyšší Míru okamžitého opuštění....

Konverze - Cíle - Přehled (musí být nastaveno!)- rychlé a jednoduché vyhodnocení na jakou stránku chodí návštěvníci nejčastěji.

Tyto 4 základní parametry řeknou i laikovi, co důležitého se na jeho webu děje a jak se může zařídit do budoucna

Dobře nastavené SEO - 635% lidí přichází z organického vyhledávání, není třeba dohánět to PPC kampaní.

Celkový přehled, vysoká návštěvnost je dána sezónou, míra opuštění pouhých 20% je vynikající parametr, podobně i skoro 6 stránek na návštěvu a skoro 4 minuty tam ta návštěva vydržela...

Dobře nastavené SEO - 635% lidí přichází z organického vyhledávání, není třeba dohánět to PPC kampaní. Celkový přehled, vysoká návštěvnost je dána sezónou, míra opuštění pouhých 20% je vynikající parametr, podobně i skoro 6 stránek na návštěvu a skoro 4 minuty tam ta návštěva vydržela...

 

 


Autor: Ivan Vovk Publikováno 8. 9. 2015 10:10
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Responzivní design v obecním webu

Datum konání: 8. 9. 2015

Minulý týden jsem byl představit systém IPO v jedné poměrně malé obci (cca 230 obyvatel). A jako první doplňující otázka po představení nejdůležitějších věcí, redakčního systému a lehkosti editace zaznělo:

A bude to (rozumněj - web) umět zobrazovat i na mobilu a tabletu správně?

responzivní design obecního webu

Docela mě překvapilo, že neuvolnění zastupitelé, kteří chodí na úřad jen jednou týdně a zas tolik informací z tohoto soudku by nemuseli mít, mají o tomto přehed. Chvíli jsme o tom debatovali ve stylu: je tu pár mladých, kteří na internet už jinak než z mobilu nechodí a podobně. A pak ode mě samozřejmě uslyšeli. Ano, není problém udělat responzivní obecní web pro správné zobrazování na mobilech a tabletech. Koneckonců máme už dost referencí:

Responzivní obecní weby

A také pár statistik. V obecním sektoru chodí na weby města a obcí již 20 - 30% návštěvníků a je prakticky jedno, zda jde o malou obec nebo větší město.

Takže mě to utvrdilo v mém zjištění, že na velikosti opravdu nezáleží :-) Záleží na tom, zda mám zájem lidem co nejvíce přiblížit dění v obci či městě nebo jen chci splnit to, co musím. Někdy je to samozřejmě těžké, něco to stojí a taky je s tím práce navíc, zvlášť v těch opravdu malých vesnicích (koneckonců z jedné takové jsem i já), ale jde to.


Autor: Ivan Vovk Publikováno 8. 9. 2015 9:21
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Proč potřebujeme analýzu klíčových slov

Datum konání: 4. 8. 2015

Často se setkávám u svých zákazníků s názorem, že SEO analýza, případně předvýrobní analýza se jim nevyplatí. Případně že jim přijde za cenu, kterou máme stanovenou příliš drahá.
Dnes jsem narazil na portále Tyinternety na vynikající článek o tom, proč je třeba (nejen) pro zpracování grafického rozvržení webu analýza kíčových slov.
Je to poměrně obsáhlé a nepředpokládám, že by si laik z toho něco odnesl, protože je to článek určený spíš odborné veřejnosti. Nejspíš ho ani nedočtete do konce.
Nicméně mě zaujalo pár důležitých bodů, které bych sem rád přenesl a které takto ve stručnosti jsou lépe pochopitelné a uchopitelné:

  • Filtrace produktu provedená v rámci seo analýzypokud nevíme, co potenciální návštěvníci v daném sortimentu hledají a co je zajímá, vlastně netušíme, jak jim v nalezení informací můžeme pomoci
  • tím, že konzultant nad tvorbou klíčovky stráví několik hodin, má dobrý přehled o souvislostech s hledanými frázemi a potřebami
  • ....z toho můžeme usoudit, že to, co by návštěvníky mohlo zaujmout, je právě konkurenční výhoda (známe ji?)
  • při pohledu na analýzu klíčových slov následně zjistíme, že lidé hledají další příslušenství a rady
  • správně zpracovaná analýzu klíčových slov je při navrhování webů nebo jejich redesignu a doporučování dalších vylepšení velmi důležitý vstup, ne-li ten nejdůležitější..

Není cílem tohoto krátkého článku vás seznámit s podrobnostmi ať už rozsáhle v odkazovaném článku nebo zjedndušeně v několika bodech. Cílem je říci, že tyto analýzy mají smysl, jsou často víceméně nezbytné a za cena, kterou do těchto analýz investujeme se nám nejspíš mnohonásobně vrátí v mnohem lepších konverzích našeho firemního webu.


Autor: Ivan Vovk Publikováno 4. 8. 2015 14:10
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Dáme Vám to zadarmo!

Datum konání: 29. 7. 2015

Možná jste podobný mail dostali jako dnes já:

Vážený pane Ivane Vovku,

web zadrma - nabídky od Banánunavštívil jsem Váš web www.ivanvovk.cz a všiml jsem si, že není úplně snadné jej dohledat přes Google ani přes Seznam a přitom by nebyl problém jej snadno vyšvihnout na první stránky ve vyhledávání – například na termín "správa nemovistosti Vysoké Mýto" a i další...
...
Co bychom Vám mohli nabídnout:

  • realizace nového webu vč. graf. návrhu = 0 Kč
  • optimalizaci pro Google a Seznam = 0 Kč
  • webhosting (tj. to co platíte i jinde) = 30% sleva - (méně než 80 Kč/měs.) a to navždy
  • doménové jméno = 16 Kč/měs....

No nekupte to za takovou cenu!!!

Nekupte! Pro firmu je realizace firemního webu zásadním nástrojem k získávání nových zákazníků či kontaktů. A každému rozumnému člověkovi musí být jasné, že za opravdu kvalitní práci včetně předvýrobní analýzy, individuální grafiky postavené na wireframu, který prodělal několik korektur, marketingových aktivit a pod. je prostě nutné něco zaplatit a také ale očekávat výsledky. A ty "zadarmo" prostě nikdo neudělá.

Tak co to tedy je vlastně za nabídku? Firmě, která toto rozesílá (mimochodem je to společnost www.banan.cz, jejich vlastní web je plný html chyb - http://validator.webylon.info/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.banan.cz%2F) jde především o ten hosting. Zaplatíte (v rámci "akce" třeba taky na 10 let dopředu) a dostanete web plný chyb udělaný na nějaké free šabloně, doba výroby 10 minut, optimalizaci na slova, která nikdo nehledá a "doménové jméno" za 16,- Kč/měsíčně, což je 192,- kč za rok, přičemž běžně doména druhého řádu stojí cca 150,-/rok.

Jeden můj kolega z minulého zaměstnání říkal o některých nepříliš bystrých kolegyních z fakturačního oddělení: Ta je i zadarmo drahá. Tak pozor, jsou to vaše peníze, není tam nic zadarmo a je to drahé!

Originál mailu včetně mé radoby vtipné odpovědi dávám zde k dispozici


Autor: Ivan Vovk Publikováno 29. 7. 2015 14:56
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Cool adresa v aktualitách, fotogalerii, produktech a vůbec.

Datum konání: 27. 7. 2015

V dnešním příspěvku bych chtěl poukázat nejen na důležitost zadávání cool adresy v detailech, jako jsou nové aktuality, nové fotogalerie a jednotlivé produkty v katalogu zboží, ale také na vhodnost tyto nové adresy přidávat ihned do indexu Google a Seznamu.

cool adresa vkládaná do katalogu zboží, důležité je také vyplnění popisku obrázkuV případě, že na svém webu vytvoříte novou aktualitu, nové fotoalbum či nový produkt v katalogu je vyloženě vhodné vyplnit při vkládání i tzv. cool adresu. Rozhodně vypadá lépe (byť je to demo stránka) adresa http://demo-vovk.antee.cz/katalog/produkt/mozaika-fialova-obdelnik než původní http://demo-vovk.antee.cz/katalog?categoryId=411&id=852&action=itemDetail&oid=3406428&nid=12501. Ale nejde jen o to, že to "vypadá lépe". Google i Seznam tyto adresy indexují (zařazují do databáze pro vyhledávání) mnohem rychleji a ochotněji.

Nicméně pokud např. máte na webu novou aktualitu, která bude za týden, může se stát, že ji jak Google, tak Seznam, stejně zařadí do indexu až za 14 dní, případně vůbec. Existují ovšem cesty, jak toto urychlit:

1) Přidat stránku do indexu ručně. Pro Google je to adresa https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url (nutno být přihlášen pod účtem Google), u Seznamu je to stránka http://search.seznam.cz/pridej-stranku . U Google bývá stránka zařazená do indexu tímto způsobem často už do několika minut a i Seznam se v tomto směru oproti dřívějšímu stavu výrazně zlepšil.

2) V případě, že je rychlé zařazení Vaší nové adresy do indexu pro Vás opravdu důležité nepochybně pomůže i její umístění do již indexovaných stránek na Vašem webu, nejlépe (pokud to je rozumné) na hlavní stránce, případně i mimo hlavní web někde na diskusním fóru, sociálních sítích a pod.

Pokud by u Vás tato situace nastala (potřeba rychle přidat adresu do vyhledávání) a nebyli si jisti, zda to zvládnete, případně nemáte žádný účet u Google,  klidně mě kdykoli kontaktujte a adresu mi zašlete. Přidám Vám ji tam co nejdříve, což jdu také udělat s touto aktualitou :-)


Publikováno 27. 7. 2015 8:43

SMS modul

Datum konání: 26. 6. 2015

sms přehled obec BukoviceSplečnost Antee v březnu 2015 zprovoznila modul "Zasílání informačních SMS přímo z editace IPO". K vývoji tohoto mudulu nás dovedly požadavky převážně obecních zákazníků, kteří vyžadovali rychlý komunikační kanál pro občany, návštěvníky webu a pod. Po testovacím a zkušebním období se nárůst odeslaných SMS zvýšil od dubna v řádek stovek procent! Mnoho obcí využívalo na tuto službu externí systémy s cenou za SMS kolem 1,- Kč. Po provedené kalkulaci poměrně ochotně přešli na modul, který je integrovaný do IPO editoru, takže mimo výhodnější ceny za SMS (již od 0,40 Kč) odpadá obsluha druhého systému. Původně jsem se domníval, že modul bude vyhovovat spíše větším obcím a městům a jsem docela mile překvapen, že své využití nachází i v poměrně malých vesnicích. V přiloženém grafu se můžete podívat na nárůst SMS od nasazení modulu:

sms - graf

 

V případě zájmu o bližší informace mne kdykoli kontaktujte na 736 504 086 nebo mailem


Autor: Ivan Vovk Publikováno 26. 6. 2015 10:44
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář

Pořiďte si bezcenný certifikát

Datum konání: 24. 6. 2015

certifikátVzhledem k tomu, že mě občas mí zákazníci oslovují s žádostí vložit do jejich webu růžné certifikáty či ověření, mě velice zaujal článek od pana Dočekala na portále http://www.pooh.cz/ (opravudu doporučuji přečíst). Podobné firmy totiž nesledují často nic jiného, než získat Váš kontakt a ten případně použít k některým nekalým praktikám, jako je spam, phishing  pod. Proto je vždy dobré, pokud se rozhodnete vyhodit z okna částku v řádu často i několika tisíc za "reklamu", jejíž účinnost je velice pochybná, číst opravdu pozorně podmínky smlouvy. A pokud se tam mluví o Vašem souhlasu nějak dále nakládat s osobními nebo firemními údaji tak si uvědomit, že tento souhlas může být to primární, o co vlastně jde. Zkuste si nejdříve najít na internetu informace o společnosti, která tuto službu nabízí, názory firem, které tuto službu využívají a rozhodně se vyplatí obrátit na Vašeho marketingového dodavatele služeb, zda si myslí, že to bude mít nějaký účinek.

Neodsuzuji šmahem včechny tyto společnosti ani jejich certifikáty, nedělají většinou nic, co by bylo na za hranou zákona. Koneckonců jde vždy o vztah dvou subjektů - Vámi a onou společností, který uzavíráte za plného vědomí. Jde o to, zda ho uzavíráte také náležitě poučení včetně důsledků, které tato smlouva může mít. A zda by nebylo lepší tech pár stovek nebo tisíc investovat v rámci online reklamy např. financováním PPC kampaně nebo celkové optimalizace Vašeho firemního webu


Publikováno 24. 6. 2015 10:59
Doposud nekomentováno.
Přidat komentář